Häng med på vår resa!
Publicerad: 18/8, 2021
Efter månader av förberedelse så är vi äntligen redo att köra igång på riktigt!
Efter ett minst sagt kaotiskt år över hela världen så har vi bestämt oss för att starta ett nytt bolag. Företag går i konkurs, men vi startar nytt! Om man tror på något så måste man ju köra och tanken med MoneyWise uppkom efter att vi sett att många företag har haft det lite jobbigt med ekonomin det senaste året. Vi bestämde oss för att nischa oss inom pris eftersom det saknas ett bolag som pressar priserna inom lönehantering. Nu ligger de flesta uppe runt 200 kronor per lönespec och de “stora, fina bolagen”, ingen nämd ingen glömd, ännu högre.
Kan vi minska priserna?
Andra länder ligger betydligt lägre i pris när det kommer till lönehantering så varför skulle inte vi också kunna göra det? Efter att ha räknat lite, räknat lite mer och räknat om både fyra och fem gånger så kom vi fram till att det går alldeles utmärkt att sänka priserna. Men och det är ett stort MEN, vi måste förbättra processerna. Vi insågt snabbt att det inte kommer att vara lönsamt om vi fortsätter som många företag arbetar i dagsläget där en stor del anställda sitter och gör hundratals justeringar manuellt varje månad och så lite fika på det.
Vi behåller fikat, men drar ner på de manuella justeringarna och låter även kunden ta hand om lätta uppgifter såsom att lägga upp anställda direkt i systemet. Geonom att automatisera processen så får vi bort mycket av det manuella jobbet och även alla fel som den mänskliga faktorn orsakar. Om man sitter och uppdaterar något och så ringer fika-klockan klockan 10.00, så kan det ju faktiskt vara så att man glömmer bort att avsluta det man började. Då tycker vi att det är mycket bättre att ha ett automatiskt system som gör att vi kan gå och fika utan att oroa oss för att vi kanske har glömt bort något.
Vilka är vi på MoneyWise?
Eva har varit verksam inom branschen längre än hon vill erkänna och har flera bolag bakom sig. Hon och Cristina driver i dagsläget även EC Time som fokuserar på skräddasydda lösningar inom lönehantering. Bolaget kommer att finnas kvar då MoneyWise’s lösningar passar lite större bolag och EC Time kommer att fortsätta att erbjuda sin service till mindre företag.
För ca fem år sen så tröttnade Eva på det svenska vädret och bestämde sig för att tillbringa en del av tiden i Spanien istället. Hon har koll på det spanska systemet och det är även väldigt många andra svenska företag som bedriver sin verksamhet härifrån. Fuengirola kryllar av svenskar och det är inte svårt att hitta välutbildad personal här eller få folk att flytta hit. Staden skulle kunna beskrivas som padelns Mekka och just nu verkar det pågå en vallfärd hit.
Jessica har bott i London till och från i snart 20 år och har sin bakgrund inom “Investment & Insurance”. Där fikar man inte. Där pratar man knappt med sina medarbetare under arbetstid och äter lunchen framför datorn. Där jobbar man 12-13 timmar per dag utan övertid och har au-pairer som tar hand om barnen. Så vill vi inte ha det på MoneyWise och vi vill skapa en blandning mellan den svenska och brittiska arbetskulturen. Vi jobbar hårt, men kortar ner arbetsveckan något, fikar lite lagom, har kul tillsammans och tar vara på tiden efter jobbet.
Vi hoppas och tror att vi kommer kunna hjälpa många företag framöver och om just du känner någon som skulle behöva vår hjälp, tveka inte att höra av dig!