Varför startar vi MoneyWise?
Publicerad: 6/10, 2021
Det finns massor av företag som man kan outsourca sina löner till så varför starta ett till? Dessutom så driver ju Eva och Cristina redan EC Time så varför inte bara bygga på det företaget? Anledningarna är många. Det är generellt sett dyrt med lönehantering i Sverige. Snittlönen för en lönekonsult ligger på runt 35000 kr och de svenska personalomkostnaderna är höga. Ett företag som vill outsourca sina löner får räkna med att betala ca 200 kronor per lönespec och extra för t ex pensionsrapportering och annan rapportering till övriga myndigheter.
Andra länder ligger betydligt lägre i pris per lönespec så varför skulle inte vi också kunna göra det? Mycket beror på svenska personalkostnader samt sättet de flesta lönekonsulter jobbar på. Det är fortfarande alldeles för mycket manuelllt jobb som pågår som inte bara tar lång tid utan också ökar risken för fel. Vi vill eliminera “human errors” och samtidigt minska priset. Går det ens?
Svaret är JA! Det går alldeles utmärkt, men då måste processerna förbättras mot det “gamla sättet” att sköta lönehantering . Vi använder oss av automatiserade lösningar vilket också förstärker kvaliteten. Transaktioner från försystemet integreras i lönesystemet, där det ni rapporterar går direkt till lön. I och med mindre manuellt arbete och fler automatiska kontroller säkerställer vi att rätt lön betalas ut.
Våra standardpriser ligger på €10 per lönespec och då ingår en helhetslösning för lön, HR-stöd, tidredovisning, reseräkning och bemanning. Att ha allt i ett system innebär bättre överblick, mindre underhåll och därmed lägre kostnader.
Låter det intressant? Kontakta oss på kontakt@moneywise.se för mer information.